De Hart Soetra
De Hart Soetra is de kerntekst (hart) van het Mahayana Boeddhisme en daarmee van Zen
MA KA HAN NYA HA RA MI TA SHIN GYO
KAN JI ZAI BO SA GYO JIN HAN NYA HA RA MI TA JI
SHO KEN KU ON KAI KU DO IS SAI KU YAKU
SHA RI SHI SHIKI FU I KU KU FU I SHIKI
SHIKI SOKU ZE KU KU SOKU ZE SHIKI
JU SO GYO SHIKI YAKU BU NYO ZE
SHA RI SHI ZE SHO HO KU SO
FU SHO FU METSU FU KU FU JO FU ZO FU GEN
ZE KO KU CHU MU SHIKI MU JU SO GYO SHIKI
MU GEN NI BI ZES SHIN I
MU SHIKI SHO KO MI SOKU HO
MU GEN KAI NAI SHI MU I SHIKI KAI
MU MU MYO YAKU MU MU MYO JIN
NAI SHI MU RO SHI YAKU MU RO SHI JIN
MU KU SHU METSU DO
MU CHI YAKU MU TOKU
I MU SHO TOK KO BO DAI SA TA E
HAN NYA HA RA MI TA KO
SHIN MU KE GE
MU KE GE KO MU U KU FU
ON RI IS SAI TEN DO MU SO KU GYO NE HAN
SAN ZE SHO BUTSU E HAN NYA HA RA MI TA
KO TOKU A NOKU TA RA SAM MYAKU SAM BO DAI
KO CHI HAN NYA HA RA MI TA
ZE DAI ZIN SHU ZE DAI MYO SHU
ZE MU JO SHU ZE MU TO DO SHU
NO JO IS SAI KU
SHIN JITSU FU KO
KO SETSU HAN NYA HA RA MI TA SHU
SOKU SETSU SHU WATSU
GYA TEI GYA TEI HA RA GYA TEI HARA
SO GYA TEI BO JI SOWA KA
HAN NYA SHIN GYO
Vorm is leegte en
leegte is vorm.
Vorm is niet iets anders dan leegte en
Leegte is niet iets anders dan vorm.
Evenzo zijn gevoel, onderscheiding,
samengestelde factoren en
bewustzijn alle leeg.
Evenzo zijn alle verschijnselen leeg,
zonder kenmerken.
Ze zijn zonder ontstaan en
zonder ophouden
Ze zijn niet onzuiver en
vrij van onzuiverheid.
Ze nemen af noch toe.
Er is geen oog, geen oor, geen neus,
geen vorm, geen gevoel,
geen onderscheiding
geen samengestelde factoren en
geen bewustzijn
geen tong, geen lichaam en geen geest.
Er is geen vorm, geen geluid, geen geur,
geen smaak, er zijn geen tastbare objecten
en geen verschijnselen.
Er zijn geen elementen van het oog
tot en met geen elementen van de geest,
tot en met geen elementen van het
mentale bewustzijn.
Er is geen onwetendheid en
geen opheffing van onwetendheid,
tot en met geen ouderdom en dood en
geen opheffing van ouderdom en dood.
Evenzo geen lijden,
geen oorzaak van lijden,
geen opheffing van lijden en geen pad,
er is geen transcedente wijsheid,
geen bereiken en geen niet-bereiken.
Omdat er geen bereiken is,
wijden de bodhisattva’s zich aan
de perfectie van de wijsheid en daardoor is hun
geest vrij van verduistering en angst,
doordat ze helemaal voorbij foutieve
zienswijzen gaan, reiken ze volkomen voorbij
de grenzen van het leed.